Contact

Welkom bij Academic Compass!

02/07/2024

Met Academic Compass wil de Jonge Academie de toegang tot data over de Vlaamse academische wereld vereenvoudigen door een intuïtief platform te bieden dat belangrijke academische statistieken samenbrengt en deze op een gemakkelijk te interpreteren manier visualiseert.

Inspiratie. Als postdoctoraal onderzoeker in de Verenigde Staten kwam ik verschillende gidsboeken tegen die bedoeld waren om postdocs en nieuwe groepsleiders te helpen bij het navigeren van hun academische loopbaan. Voorbeelden hiervan zijn “Making the right moves – A practical guide to scientific management and new faculty” van de Burroughs Wellcome Fund en het Howard Hughes Medical Institute (HHMI), en “At the Helm – Leading your laboratory” van Kathy Barker. Deze boeken boden waardevolle ondersteuning en inspireerden de creatie van een soortgelijke gids op maat van jonge onderzoekers in Vlaanderen. Rond de tijd dat we aan dit project begonnen, had de Jonge Akademie in Nederland net “A beginner’s guide to Dutch academia” gepubliceerd, gericht op professoren die niet vertrouwd zijn met het Nederlandse academische systeem. Dit bevestigde de behoefte aan een gelijkaardige informatiebron over de Vlaamse academische gemeenschap.

Introductie van Academic Compass. Gezien de overvloed aan online informatie over de Vlaamse universiteiten en onderzoeksinstellingen, zoals op platforms als Study in Flanders (alleen Engels), de VLIR-website (Vlaamse Interuniversitaire Raad, alleen in het Nederlands), het FRIS-portaal (Flanders Research Information Space – van het departement Economie, Wetenschap en Innovatie van de Vlaamse overheid) en de FWO-Vlaanderen website (Fonds Wetenschappelijk Onderzoek), besloten we dit materiaal in een nieuw formaat te presenteren. In plaats van een traditioneel boek, dachten we aan een toegankelijke en uitbreidbare website.

Ons doel was om een website te ontwikkelen die inzicht biedt in het Vlaamse universitaire landschap via interactieve grafieken, met de focus op belangrijke onderwerpen zoals onderzoeksfinanciering, internationalisering en gender(on)gelijkheid. Elk kernthema wordt gepresenteerd met beschikbare data, voornaamste trends, achtergrondinformatie en nuttige links naar meer gedetailleerde informatie. We streven ernaar dit objectief te doen, zonder de meningen van de Jonge Academie, die voorbehouden zijn voor blogposts. Deze meertalige website (Nederlands en Engels) dient als gids voor alle onderzoekers (studenten, doctoraatstudenten, postdocs en professoren) zowel lokaal als internationaal. Meer in het algemeen willen we een “kompas” bieden voor iedereen die geïnteresseerd is in de Vlaamse academische wereld, van doctoraatstudenten tot professoren en van nieuwsgierige burgers tot beleidsmakers.

Eenvoudigere toegang tot data. Het belang van toegankelijke data in de academische wereld kan niet genoeg benadrukt worden. In een steeds meer data-gedreven wereld, heeft de mogelijkheid om academische data gemakkelijk te kunnen raadplegen en interpreteren een grote waarde. Het zorgt voor meer transparantie en stelt onderzoekers, beleidsmakers en het algemene publiek in staat om weloverwogen beslissingen te nemen op basis van uitgebreide inzichten. Voor diegenen die een concreet begrip willen krijgen van het onderwijs- en onderzoekslandschap in Vlaanderen, bieden instellingen zoals VLIR, FWO-Vlaanderen en de Vlaamse overheid al waardevolle data.

Academic Compass streeft ernaar de toegang tot deze data te vereenvoudigen door een intuïtief platform te bieden dat belangrijke academische statistieken samenbrengt en visualiseert op een gemakkelijk te interpreteren manier. Door dit te doen, hopen we de kloof tussen ruwe data en betekenisvolle inzichten te overbruggen, waardoor alle belanghebbenden in de academische gemeenschap kunnen profiteren van de schat aan beschikbare informatie.

Hoewel data beschikbaar maken tot het bredere publiek veel voordelen heeft, moet men ook voorzichtig zijn. Het kan leiden tot misinterpretatie en misleidende conclusies door een gebrek aan context of begrip van de data, en het kan worden misbruikt of gemanipuleerd om bevooroordeelde standpunten te ondersteunen. Daarom hebben we geprobeerd voldoende achtergrondinformatie en uitgebreide aanvullende informatie op de FAQ-pagina te verstrekken. Echter, niet alle context kan worden gegeven. We raden daarom aan de data en interpretaties te verifiëren met VLIR, FWO-Vlaanderen of de universiteiten zelf.

Een gezamenlijke inspanning. De weg naar deze website was lang en omvatte talrijke interacties met VLIR en FWO-Vlaanderen. We zijn Koen Verlaeckt (secretaris-generaal van de VLIR), Jan Danckaert (huidige voorzitter van de VLIR) en alle andere rectoren (bureau der rectoren van de VLIR), Luc Timmers (voorzitter personeelsstatistieken), en de betrokken beleidsmedewerkers dankbaar voor het verstrekken van een deel van hun publiek beschikbare personeelsstatistieken in een toegankelijk formaat. We zijn ook zeer dankbaar voor de enthousiaste medewerking van Hans Willems (secretaris-generaal van het FWO), Danny Huysmans (directeur operationeel beheer van het FWO), en het IT-team van het FWO onder leiding van Geert De Pauw. Hun aanzienlijke inspanningen om uitgebreide FWO-financieringsdata aan te leveren waren van onschatbare waarde. Een speciale dank aan Lennert Loos voor het ontwikkelen van de software voor de interactieve grafieken en onze vele discussies op elk moment van de dag, en aan onze geduldige webontwikkelaar, Bob Weichler (Weichie). Bedankt ook aan alle leden en beleidsmedewerkers van de Jonge Academie die gedurende de jaren hebben bijgedragen aan dit project, eerst binnen de werkgroep “Handboek” en later in “Academic Compass”. Bijzondere dank aan Sophie de Buyl, die de werkgroep “Academic Compass” binnen de Jonge Academie zal blijven opvolgen nu ik niet langer lid ben.

Toekomst van Academic Compass. We zijn verheugd om deze website publiek beschikbaar te maken en hopen dat hij voor velen nuttig blijkt te zijn. We zullen de FWO-, VLIR- en Dataloep-datasets jaarlijks bijwerken om de continuïteit en relevantie te waarborgen. De modulaire structuur van Academic Compass maakt toekomstige uitbreidingen mogelijk om andere thema’s, zoals time management, mentale gezondheid en publicatie- en financieringsculturen, alsook andere datasets op te nemen. Zo zouden we bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in het visualiseren van meer van de VLIR-data of de uitgebreide Human Resources in Research Flanders (HRRF) database, die de volledige academische loopbanen van onderzoekers aan een van de vijf Vlaamse universiteiten sinds het academiejaar 1990-1991 bevat. Eerdere samenwerkingen met Noëmi Debacker hierrond waren reeds zeer waardevol, waarvoor oprechte dank. Toekomstige blogposts zullen verschillende onderwerpen behandelen, en we verwelkomen je feedback en bijdragen via het contactformulier of de commentaarsecties op elke themapagina.

Hartelijke groeten en veel plezier met het gebruik van Academic Compass!


Lendert Gelens
Jonge Academie 2018-2024
Coördinator van Academic Compass

KU Leuven

Back to all posts icon left